Η ψυχοκινητική ανάπτυξη

* Ο ύπνος το κλειδί για τις μαθησιακές ικανότητες των μωρών
Ο ύπνος αποτελεί παράγοντα-κλειδί για την καλύτερη μάθηση και μνήμη ενός μωρού, σύμφωνα με μια νέα βρετανογερμανική επιστημονική έρευνα.

Οι ερευνητές των πανεπιστημίων του Σέφιλντ στη Βρετανία και του Μπόχουμ στη Γερμανία, με επικεφαλής τη Σαμπίν Σιχάγκεν, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στην επιθεώρηση PNAS (Πρακτικά της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών») ων ΗΠΑ, μελέτησαν 216 μωρά ηλικίας έξι μηνών έως ενός έτους.

Οπως αναφέρουν οι New York Times, η μελέτη έδειξε ότι τα μωρά δεν μπορούσαν να θυμηθούν νέα πράγματα, αν δεν είχαν προηγουμένως κοιμηθεί αρκετή ώρα. Οι ερευνητές ανέφεραν ότι η καλύτερη ώρα για να μάθει κανείς κάτι το παιδί του, είναι λίγο πριν κοιμηθεί και, γι’ αυτό, τόνισαν τη σημασία που έχει το διάβασμα από τους γονείς στα παιδιά, όταν αυτά πέφτουν για ύπνο.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, ο ύπνος είναι ακόμη σημαντικότερος για την μάθηση και την μνήμη κατά τα πρώτα στάδια της ζωής ενός ανθρώπου, από ό,τι σε μεγαλύτερη ηλικία. Αν και οι άνθρωποι, όταν είναι μωρά, κοιμούνται περισσότερες ώρες από κάθε άλλη περίοδο της κατοπινής ζωής τους, οι επιστήμονες επεσήμαναν πως μέχρι σήμερα ελάχιστα πράγματα είναι γνωστά για τη σημασία που έχει ο ύπνος κατά το πρώτο έτος της ζωής.

Οι ερευνητές χώρισαν τα παιδιά σε τρεις ομάδες. Η πρώτη ομάδα κοιμήθηκε μέσα στο επόμενο τετράωρο από τη στιγμή της μάθησης νέων πραγμάτων και παρέμεινε κοιμισμένη για πολλή ώρα. Η δεύτερη ομάδα κοιμήθηκε μόνο για μισή ώρα και η τρίτη δεν κοιμήθηκε καθόλου.

Την επόμενη ημέρα, οι ερευνητές ζήτησαν από τα παιδιά να επαναλάβουν αυτά που είχαν μάθει την προηγούμενη ημέρα. Τα μωρά που είχαν κοιμηθεί κανονικά, εμφάνισαν καλύτερη επίδοση μάθησης και μνήμης. Πολλά παιδιά που δεν είχαν κοιμηθεί καθόλου ή ελάχιστα, δεν θυμούνταν τίποτε από ό,τι είχαν μάθει μόλις την προηγούμενη ημέρα.

«Τα παιδιά που κοιμούνται μετά την μάθηση, μαθαίνουν καλά, ενώ όσα δεν κοιμούνται, δεν μαθαίνουν καθόλου», δήλωσε η ψυχολόγος Τζέην Χέρμπερτ.

Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι ο ύπνος διευκολύνει τη δημιουργία νέων συνδέσεων μεταξύ των εγκεφαλικών κυττάρων (νευρώνων) στη διάρκεια του ύπνου. Σε κάθε περίπτωση, όσο πιο πολύ κοιμάται κανείς σαν μωρό, ακόμη και όταν έχει πια μεγαλώσει, τόσο καλύτερα θα μαθαίνει και θα θυμάται..

[ πηγή = tanea.gr ]
* Πρέπει ο γονιός να μάθει ΝΕΥΡΟ-ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ λεπτομέρειες;
Είναι αδύνατον έως και αφελές να προσπαθήσει ο γονιός να απομνημονεύσει τα διάφορα στάδια ωρίμανσης. Είναι άλλωστε τόσα πολλά και τόσο μπερδεμένα που συχνά και εμείς οι παιδίατροι δυσκολευόμαστε. Ακριβώς για αυτό το λόγο τα καινούρια βιβλιάρια υγείας περιλαμβάνουν λεπτομέρειες ανάλογα με την ηλικία του. Παρ ‘όλα αυτά καλό θα είναι να θυμόμαστε μερικούς πολλούς σημαντικούς "σταθμούς" νευροαναπτυξιακής ωρίμανσης. Δηλαδή, περίπου 2 ΜΗΝΩΝ πρέπει το μωρό να ΧΑΜΟΓΕΛΑΕΙ αυθόρμητα.
Όταν λέμε αυθόρμητα εννοούμε χωρίς να το ακουμπάμε ή γαργαλάμε, απλά όταν έχουμε σκύψει το πρόσωπό μας κοντά στο δικό του και του γλυκομιλάμε. Αν δεν υπάρχει ανταπόκριση ΘΕΛΕΙ ΠΡΟΣΟΧΗ.

ΣΤΟΥΣ 3 ΜΗΝΕΣ ΣΤΟ ΜΩΡΟ ΑΡΧΙΖΕΙ ΝΑ ΧΑΛΑΡΩΝΕΙ Ο ΜΥΙΚΟΣ ΤΟΥ ΤΟΝΟΣ. Ενώ, τους πρώτους μήνες το μωρό έχει συνήθως τους αγκώνες του μαζεμένους προς το στήθος του και τα δάχτυλα του είναι κλεισμένα σε μπουνιά (θέση πυγμάχου) μετά τον ΤΡΙΤΟ ΜΗΝΑ το μωρό αρχίζει ΝΑ ΧΑΛΑΡΩΝΕΙ και οι σφιχτές "μπουνιές" γίνονται μισάνοιχτα χέρια. Επίσης οι ώμοι του παιδιού χαλαρώνουν και ο γονιός εύκολα του κάνει γυμναστική (χωρίς να αισθάνεται μεγάλη αντίσταση στην προσπάθεια του.

Στην ηλικία των 5 ΜΗΝΩΝ το μωρό πρέπει να περνάει με καλό βαθμό 3 απλά τεστ. Α) να κάνει αυθόρμητα τούμπες (αν δηλαδή το βάλουμε στο κρεβάτι μπρούμυτα να μπορεί από μόνο του να γυρίσει ανάσκελα). Β) να μπορεί αν το κρατάμε από τις μασχάλες να κρατήσει για λίγα δευτερόλεπτα το βάρος του στα πόδια του και Γ) όταν βάλουμε τα χέρια μας στις μασχάλες του πρέπει να μπορεί να συγκρατηθεί (να μην δηλαδή γλιστράει μέσα από τα χέρια μας προς τα κάτω).
Στην ηλικία των 8 ΜΗΝΩΝ τα περισσότερα παιδιά μπορούν κάτσουν αρκετά σταθερά στον ποπό τους. Αρχικά, για να σταθεροποιηθούν βάζουν τα χέρια τους μπροστά δημιουργώντας ένα τρίγωνο και ακολούθως τα καταφέρνουν χωρίς τα χέρια τους. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να προσέχουμε από τις πρώτες εβδομάδες ανάπτυξης μια κίνηση με ‘’ύπουλα’’ χαρακτηριστικά. Εννοώ το μωρό να έχει πολύ συχνά το κεφάλι του προς τα πίσω (όταν το κρατάμε στην αγκαλιά μας) και να παίρνει την μορφή ‘’τόξου’’ όταν το έχουμε ξαπλωμένο. Τέτοιες θέσεις σώματος μπορεί να εμφανίζονται-μόνον- σε κάποιες στιγμές της ημέρας, οπότε πρέπει να τις αναφέρουμε οπωσδήποτε στον γιατρό μας. Πολύ πιθανός κεφάλι προς τα πίσω και πόδια τεντωμένα υποδηλώνουν υπερτονία (παθολογική αύξηση του μυϊκού τόνου).
* Τι εννοούμε σαν ψυχοκινητική εξέλιξη;
Εννοούμε όλες εκείνες τις δυνατότητες (δεξιότητες) που- σταδιακά- αποκτά ένα μωρό.

Ποιους τομείς ανάπτυξης ελέγχουμε;
Οι ικανότητες ενός παιδιού, χωρίζονται σε 4 κατηγορίες.
Α) αδρή (γενική) κινητικότητα
Β) λεπτή κινητικότητα
Γ) ακοή και ομιλία
Δ) αντίληψη

Ο εγκέφαλος ενός παιδιού είναι 300 γρ. στη γέννηση του, και μέσα σε 4 χρόνια από 300 γίνεται 1100 γρ. Όπως λοιπόν καταλαβαίνετε, ο τετραπλασιασμός του βάρους του, οδηγεί σε ανάπτυξη συνδέσεων ανάμεσα στα νευρικά κύτταρα. Αυτές ακριβώς οι συνδέσεις (γέφυρες) των νευρικών κυττάρων οδηγούν στην πολύτιμη ωρίμανση του κεντρικού νευρικού συστήματος.
* Οι διάφορες ικανότητες αναπτύσσονται μεμονωμένα(χωριστά) ή παράλληλα η μία με την άλλη;
Στα φυσιολογικά παιδιά συνήθως οι διάφορες ικανότητες αναπτύσσονται παράλληλα. Δηλαδή, όσο βελτιώνεται η κινητικότητα (π.χ. να μπορεί να κατέβει σκαλοπάτια) άλλο τόσο βελτιώνεται και ο τομέας της λεπτής κινητικότητας και των χειρισμών του(π.χ. να μπορεί να βάλει τον ένα κύβο πάνω στον άλλο). Βέβαια, σε κάποια φυσιολογικά παιδιά είναι πιθανόν μια ικανότητά τους να καθυστερεί λίγο καιρό σε σχέση με κάποια άλλη, αλλά είναι πολύ σπάνιο να υπάρχει γενικευμένη καθυστέρηση σε όλες τις ικανότητες.
Τέτοια γενική καθυστέρηση παντού (στη γενική κινητικότητα, λεπτή κινητικότητα, ομιλία κτλ.) έχουμε μόνο σε παιδιά με ψυχοκινητική καθυστέρηση.
* Υπάρχει κάποια "κατεύθυνση" στην ωρίμανση της κινητικότητας ενός παιδιού;
Ναι, η ωριμότητα ακολουθεί ΠΑΝΤΟΤΕ πορεία ωρίμανσης από το κεφάλι προς τα πόδια. Δηλαδή, πρώτα ένα μωρό θα κρατήσει όρθιο και σταθερό το κεφάλι του, και θα χρησιμοποιήσει τα χέρια του -και αργότερα θα βαδίσει
* Τα διάφορα αντανακλαστικά πότε ΕΞΑΦΑΝΙΖΟΝΤΑΙ; Η παραμονή τους για καιρό σημαίνει κάτι;
Ναι, ορισμένα αντανακλαστικά που τα ονομάζουμε "πρωτόγονα" υπάρχουν από την πρώτη κιόλας στιγμή της γέννησης και πρέπει απαραιτήτως να φύγουν μετά από μερικούς μήνες ζωής, σαν αποτέλεσμα της ωρίμανσης του κεντρικού νευρικού συστήματος. Αν, τέτοια αντανακλαστικά (π.χ. μόρο- ρεφλέξ ή το αντανακλαστικό της σύλληψης), παραμείνουν για αρκετούς μήνες, αυτό υποδηλώνει δυσλειτουργία του οργανισμού γιατί εμποδίζεται η εμφάνιση της επόμενης κίνησης.
* Αν ένα μωρό παρουσιάζει κάποιες από τις καθυστερήσεις θα έχω απαραιτήτως μελλοντικό πρόβλημα;
Ασφαλώς όχι. Ο παιδίατρος (ειδικά αν έχει γνώσεις αναπτυξιολογίας) εκτός από την επιβεβαίωση των παθολογικών κινήσεων ΟΠΩΣ ΔΗΠΟΤΕ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΘΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΕΝΝΗΤΙΚΟ ΚΑΙ ΠΕΡΙΓΕΝΝΗΤΙΚΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟΥ ΜΩΡΟΥ!!! Αν υπάρχουν σοβαροί επιβαρυντικοί παράγοντες τότε θα πρέπει να προτείνει φυσιοθεραπεία.

Τα πρόωρα (όσα δηλαδή γεννιούνται πριν τις 36 εβδομάδες κύησης) θα αργήσουν να ωριμάσουν αναπτυξιακά;

ΑΣΦΑΛΩΣ. Συνήθως μια καθυστέρηση στην απόκτηση ικανοτήτων είναι προσωρινή και τις περισσότερες φορές έως τα 2 χρόνια το πρόωρο πετυχαίνει ότι και το τελειόμηνο (αυτό δηλαδή που γεννήθηκε στην ώρα του, στις 40 εβδομάδες). Όμως, θα πρέπει ειδικά για τα πρόωρα να έχουμε υπόψη μας και μερικά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. (κάντε κλικ)

Δείτε τα ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΆ sites
Που δημοσιεύουν ΆΡΘΡΑ ΜΑΣ
κάντε ΚΛΙΚ! Σε καθένα Ξεχωριστά

In order to view this object you need Flash Player 9+ support!

Get Adobe Flash player
Joomla! Slideshow

Εφημερεύοντα Φαρμακεία σε όλη την Ελλάδα

Εφημερεύοντα Νοσοκομεία σε όλη την Ελλάδα

Διεύθυνση Ιατρείου

 

Φιλιππουπόλεως 74 Αμπελόκηποι, Θεσσαλονίκη, T.K 56121
 2310 725520
 6944374370
 kostaskomm@gmail.com
 Οδηγίες για να βρείτε το ιατρείο Κάντε κλικ εδώ ή στην εικόνα

Pediatros, Paidiatros, Παιδίατρος Θεσσαλονίκης , πεδίατρος, παιδί - όπως και αν το "γράψετε" εύκολα θα μας βρείτε.

 

 

Κατεβάστε το πρόγραμμα μας